Nuffnang Ads

Friday, January 8, 2010

Suatu Pagi

Tiada lagu untuk aku tuju
melodi telah pergi
suara sedang lari bersembunyi
apabila kelam jadi sunyi
dalam kamar yang tiada rupa
sendiri remuk

Di sisi kasih hanya akal meronta
katanya; pergi bawa ku lari
bisiknya: cintaku takkan mati
pantang cakap pasal hati
dalam mimpi yang sarat tipu
sendiri bisu

Aku cuba perah
kau usaha keras
pulau di hujung sana masih dekat saja.

Mansoura
3.22am



--------------------------------

[Sajian Sajak Khairil Anwar 1949]

RUMAHKU

Rumahku dari unggun-unggun sajak
Kaca jernih dari segala nampak

Kulari dari gedung lebar halaman
Aku tersesat tak dapat jalan

Kemah kudirikan ketika senjakala
Dipagi terbang entah kemana

Rumahku dari unggun-unggun sajak
Disini aku berbini dan beranak

Rasanya lama lagi, tapi datangnya datang
Aku tidak lagi meraih petang
Biar berleleran kata manis madu
jika menagih yang satu

No comments:

Post a Comment